Prvním rozdílem, kterého si jistě všimnete na obrázcích, je grafické zpracování. Zatímco první dva díly neoplývaly nijak skvělým kabátkem, G3 se rozhodně nemusí za to, jak vypadá, stydět. Spíš naopak. Dříve dost jednoduché postavy a monstra nahradily skvěle propracované modely s novými animacemi pohybu. Pro pamětníky je trošku škoda, že nejznámější příšera, mrchožrout, už vůbec nevypadá jako dřív. Nicméně, změna je život a hezká vizáž přiláká jistě i hráče, jež byli odrazeni nehezkou tváří Gothicu 2.
Další novinkou je pozměněný interface.Panel na rychlé použití je dobrý nápad a jednoduše se používá. Z inventáře/knihy kouzel přetáhnete předmět/kouzlo do očíslovaného okénka a potom ho kdykoliv aktivujete stisknutím příslušného čísla. Jednoduché a praktické. Podivnou změnou prošlo menu úkolů. Na jednu stranu můžete kliknout na město na mapě a ukážou se vám všechny úkoly k němu vázané. Ale na druhou stranu už nejsou questy přehledně zapisované formou deníku, jenom se vám zkopíruje příslušný rozhovor a z něj musíte vyčíst, co se po vás chce. Řeknu vám, že občas to dá hodně zabrat. Poslední úpravou technického rázu prošlo ovládání, které je nyní více zaměřeno na myš, což má svá pro i proti. Problémy s novým ovládáním jsem pocítil zejména během soubojů, ale k těm až později.
Příběh navazuje hladce na předchozí děj: v prvním díle jste zabili arcidémona Spáče a ve druhém draky sužující ostrov Khorinis. Ale po zlikvidování nejsilnějšího nemrtvého draka vysál jeho sílu nekromant Xardas a následně zmizel neznámo kam. Vy jste se se svými kamarády vydali lodí na pevninu, kde právě zuří válka orků s lidmi. G3 začíná připlutím na pevninu a osvobozením vesnice plné lidských otroků od jejich utlačovatelů, orků. Po pár rozhovorech zjistíte, že orkové už obsadili celou zem Myrtanu, až na královo město, které je chráněno magickou bariérou (nechvalně známou z prvního dílu). Xardas navíc úplně zrušil runovou magii, proto se nemohli královští paladinové a mágové bránit. Postupem času se dozvíte ještě o frakcích: orcích, rebelech, kteří se snaží prvně jmenované porazit a vyhnat, hashishinech z pouště, kteří sice s orky spolupracují, ale nikdo o jejich pravých záměrech neví. No a ještě jsou tu nordmarové ze severu, kteří se ještě dokázali ubránit invazi.Tento ohromný svět můžete procházet bez omezení
Frakce a vaše oblíbenost u nich tvoří základ G3. Většina questů zvedne vaši reputaci v nějakém městě nebo u jedné ze skupin. Na základě výše vaší obliby ve městě jste nebo nejste vpuštěni k šéfovi oblasti, který mívá pro vás připravenou obzvlášť vypečenou prácičku. No a když vás mají např. rebelové dost rádi, tak si od některého z nich můžete koupit ta nejlepší brnění.Celkově se vyplatí pracovat v průběhu hry pro všechny, protože získáte nejvíce odměn a zkušeností.
Ó ano, zkušenosti. Jen málo RPG se bez „iksperience pojntů“ obejde. G3 od minule poněkud (hodně) pozměnil systém vlastností. Místo síly a obratnosti si zvyšujete sílu, lovecké schopnosti (převlečená obratnost), ancient knowledge (spojená s magií), kovářství, alchymii a zlodějství. A pak jsou k dispozici desítky skillů k naučení – od blokování štítem a boje se dvěma meči, přes kování zbraní, kapsářství a páčení zámků, po rychlé učení (na každé úrovni získáte místo deseti bodů na učení celých jedenáct) a vyrábění jedů. Schopnosti jsou rozděleny do kategorií a abyste se je mohli naučit, tak potřebujete a) najít učitele, b) mít dost bodů na učení, c) mít dost peněz, d) splňovat všechny požadavky daného skillu. Takže např. než dosáhnete „mistra meče“, je nutné se naučit i předchozí úrovně a sílu mít zvýšenou na 200. A to ani nemluvím o tom, kolik zlata vás to bude stát. Na rozdíl od dřívějška musíte za každou „lekci“ u učitele platit, a to docela dost, takže se vyplatí hledat peníze všude možně. Naštěstí existuje schopnost smlouvání, s níž prodáváte/nakupujete o deset procent dráž/levněji.
Často musíte hovořit s ostatními lidmi a výběr vhodné odpovědi vám leckdy může ušetřit mnoho problémů. Jak už jsme zvyklí, tak jsou všechny dialogy profesionálně nadabované. Pro skalní příznivce série je možná zklamání, že snad žádná z postav nemluví jako dřív, dokonce i bezejmenný hrdina má trošku jiný hlas. Když už jsem se zmínil o zvukové stránce: G3 má neskutečně skvělou hudbu. Kdyby nic jiného, tak ozvučení se musí líbit každému. Když se procházíte poklidnou zelenou krajinou, slyšíte uklidňující tóny klasické hudby, v poušti zas arabské tóny, v temných jeskyních elektrické strašidelné drnkání… A když dojde na boj, tak se přehraje speciální „bojová“ smyčka. Tu je snadné si zapamatovat, protože ji uslyšíte velice často, stejně jako „umírací“ smyčku. :-)
Mírnou oklikou jsme se konečně dostali k bojům. Ty podstoupily redukční kůru, nyní už v podstatě používáte jenom tlačítka myši. Rychlé kliknutí znamená rychlý útok, podržení tlačítka silný útok, pravé tlačítko blokování a kombinacemi výše zmíněných lze provádět drobná komba. Nechci si stěžovat, ale minulý systém (využívající více klávesnici) byl podle mě lepší. Nyní záleží především na tom, zda se vám podaří zaútočit jako první, protože to už máte napůl vyhráno. Stačí prostě sekat a sekat a nepřítel se nezmůže na odpor. To samé ale platí i o vás. Pokud na vás vyběhne divočák a kousne vás (nebo trkne nebo co to vlastně kanci dělají :-)), tak nezáleží na tom, jak vysoký máte level, protože divoké prase útočí s takovou rychlostí, že se vám možná ani nepodaří vytáhnout meč. Super. Použití magie souboje zjednodušuje, stačí kliknout a seslat fireball nebo něco silnějšího a je po nepřátelích.
Jako obvykle se nakonec podíváme na záporné stránky hry. Rozhodně největším problémem je nepříliš dobrá optimalizace hry. Ta způsobuje dost krvavé hardwarové nároky a hlavně šíleně dlouhé čekání při loadingu a savu. Pro zajímavost jsem stopoval přesné časy. Naloadování pozice po zapnutí hry trvá na mé sestavě s 2 GB RAM jeden a půl minuty (!), load během hraní tak 40 sekund a quicksave (spíše „quick“save) trvá kolem patnácti sekund. Tyto neúměrně dlouhé časy dost otravují, protože jako i v předešlých dílech se často stane, že umřete, a následné nahrání poslední uložené pozice je fakt dlouhé, akorát na uvaření kávy nebo tak. Další chyby jsou především grafického rázu. Nejčastěji jsem zaregistroval procházení postav pevnými objekty. Když přejde člověk skrz obrovský kámen, tak to zas takový problém není (třeba to je David Copperfield :-)), ale když se pouštní červi volně procházejí skrz zeď a napadají vás, to už vadí. Tyto problémy vyřeší některý z patchů.
Ale i čeština má své chibné stránky na tu potřebujete patch 1.12.A navíc čeština je veliká 214MB a proto se dlouho stahuje!
Takže jaký G3 je? Jedná se o skvělé RPG, které trpí množstvím drobných chyb, které ale nebrání pohodovému hraní. Nejedná se ovšem už o ten starý Gothic, na který jsme byli zvyklí. Nicméně, pokud dokážete překousnout pár nepříjemností, čeká na vás obrovský svět, spousta questů a desítky hodin kvalitní zábavy.
Komentáře
Přehled komentářů
jo,na grafice gothicu 2 nebylo něco hezčího ae zabavila mě víc než 3 2 měla lepší příběh a vcelku hezčí zbroje.Ve trojce je to propracovanější ae svět je o hodně menší.....GOTHIC JE NEJLEPŠÍ HRA!!!!
(_x_)
(Santa-S, 15. 4. 2008 17:02)
Hele ty používáš cheaty ?? :D
Jinak nevipadá to špatně ale chce to trochu dodělat a estranky jsou na .... :D
co??
(hahaha, 22. 11. 2008 9:19)